Alla inlägg den 11 januari 2009

Av Piipen - 11 januari 2009 05:25

Ja det är jag iaf.. Efter x antal koppar innehållande koffein kom jag att tänka på kyrkan.

Jag har gått med i en kyrkokör & fast än jag inte är det minsta religiös eller troende finner jag det ganska trevligt faktiskt. Det kan ha att göra med alla gulliga småtanter som tycker att det är sååå roligt att ungdomen hittat tillbaka till kyrkan..hmm ( Billig röstvård kallar jag det i tystnad) & det kan oxå ha att göra med billigt och gott fika :-) Men iallafall, Imorgon är det som vanligt på en söndag dax att ställa sig i rampljuset igen.


Då jag tittar på den klädsel som är bruklig för kören så undrar jag om detta verkligen är en så bra idè? Ett stort lakan med ett påsytt kryss på framsidan är då inte vad jag skulle välja att bära privat om jag säger så, nä fy fan vad fult detta är!!

Då kommer man ju osökt in på - varför är det så lite folk i kyrkan nu för tiden? Ja, enkelt enligt mig. Detta är 2009! Inte 1799. punkt!

Kan inte den som bestämmer över kyrkan ja Gud eller vem det nu kan tänkas vara, inse att detta håller inte. Detta ÄR INTE kyrkan i framtiden.

Med risk för att kanske uppröra vissa med mina ord ( ja det är MINA ord och tankar) men alltså tjena? Vem i dagens samhälle vill höra på en överambitiös tråkprälle som står å viftar med händerna och påkallar "Herrens" uppmärksamhet? VEM?


*Psalmerna går i falsett så ingen åhörare kan sjunga med fast ingen kan dem väl iallafall.

*95% av församlingen har hunnit somna innan de kommit till 2:a budordet typ..

*Barn är inte välkomna då de kan störa vissa "viktiga" moment..


Nä fram för en friare kyrka med mer tid för att umgås,lyssna till finstämd musik och kanske tända ett ljus för att minnas de som inte finns med oss i detta nu. Och låt var och en besluta själv om man vill tro på "han där uppe" Tomtar,Troll eller något heelt annat!


Jaa billig röstvård och Tack för Kaffet!


Amen

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards